الگوریتم های گوگل

الگوریتم چیست؟

 در یک تعریف عمومی به مجموعه ای از دستور العمل ها و فرمول هایی که با زبان رسا و دقیق به همراه جزئیات لازم و به صورت مرحله به مرحله به گونه اجرا شده باشند که هدف خاصی را دنبال کنند و شروع و پایان آنها نیز مشخص باشد، الگوریتم گفته می شود.

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل در واقع معیار های مهمی هستند که گوگل و موتور های جستجو از آن ها استفاده می کنند تا وضعیت سایت را مورد بررسی قرار دهند. معیار هایی که به برخی از قوانین و مقررات همراه شده اند می توانند گاهی اوقات بسیار سخت گیرانه عمل نمایند. با توجه به این که گوگل به فعالیت های واقعی سایت ها اهمیت می دهند،الگوریتم های گوگل به صورت مداوم در حال تغییر و به روز رسانی هستند. گاهی اوقات برخی از الگوریتم ها ممکن است محدودیت هایی برای افراد ایجاد نماید و همین امر سبب می شود تا افراد سودجو وارد میدان شده و راه هایی برای دور زدن الگوریتم های گوگل پیدا کنند. این موضوع مهم ترین دلیلی است که الگوریتم های گوگل به صورت مداوم در حال به روز رسانی و تغییر هستند. اگر شما هم صاحب یا مدیر یک وب سایت هستید برای آن که وضعیت سئو سایت را به خوبی بررسی کرده و بهبود ببخشید لازم است اطلاعات کافی در خصوص الگوریتم های گوگل داشته باشید.

هدف از وجود الگوریتم های گوگل چیست؟

زمانیکه مطلب یا عبارت خاصی در گوگل جستجو می شود، موتورهای جستجو توسط ربات های گوگل بعد از ورود به وب سایت های اینترنتی و گشت و گزار بین صفحاتشان محتوای آن ها را بررسی، ارزش گذاری و رتبه بندی می نمایند. ( این بررسی ها شامل محتوا، عنوان، تصاویر، لینک ها و… می باشد).

بررسی صفحات وب کار بسیار پیچیده و زمان بری می باشد که ربات های گوگل این کار را با استفاده از یک سری محاسبات پیچیده انجام می دهند که با نام الگوریتم های گوگل شناخته می شوند. فرآیند این الگوریتم ها بسیار متنوع بوده تا جاییکه به دلیل گستردگی بیش از حد، هیچ کس از آن ها اطلاعی ندارد و زوایای زیادی از آن ها برای تعیین رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجوها نامشخص مانده اند. تنها بعد از تغییرات صورت گرفته بر روی جستجوها و مشاهدات وب مستران و آموزش های خود گوگل برخی از فاکتورهای آن شناسایی شده اند.

فعالیت الگوریتم های گوگل از گذشته وجود داشته منتها در فواصل زمانی بسیار زیاد و با تغییرات بسیار اندک، به گونه ای بود که کاربران با جستجو در گوگل به صفحات بی محتوا و بی مربوط به موضع هدایت می شدند و این عیب بزرگی جهت بی اعتباری گوگل محسوب می شد.

البته گوگل همواره در حال ارتقاء و بهینه سازی الگوریتم های خود بوده و می باشد. هدف اصلی گوگل و موتورهای جستجو در واقع مشاهده و نمایش نتیجه جستجو در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل ممکن است، که این امر بخشی توسط گوگل و بخشی توسط خود وب سایت ها با انجام اقداماتی که در جهت بهینه سازی صفحات خود انجام می دهند صورت می گیرد و در نتیجه باعث ایجاد اعتبار مناسب تر و کسب جایگاه ( سئو ) برای گوگل می شود. زیرا به طور کلی امتیاز و اعتبار در گوگل و بدست آوردن سئوی مناسب نیازمند کیفیت محتوا، تعداد بازدیدها و مدت زمان ماندگاری مخاطب می باشد.

تاثیر آشنایی با الگوریتم های گوگل بر سئو

آگاهی از الگوریتم های گوگل برای مدیران سایت امری بسیار ضروری به شمار می رود. شما می توانید با بررسی دقیق این الگوریتم ها از دو جنبه به ارتقا کیفی و بهبودوضعیت سئو سایت خود کمک کنید. در گام اول با محدودیت هایی که هر یک الگوریتم های گوگل برای سایت ها گذاشته اند آشنا شوید. با این کار این امکان را پیدا می کنید که سایت را به خوبی بررسی کرده و مواردی که ممکن است منجر به جریمه شدن سایت شود بر طرف نمایید.

اما این همه کاری نیست که از طریق آشنایی با الگوریتم های گوگل می توانید انجام دهید. هنگامی که شما با عملکرد این الگوریتم ها آشنا شوید به آسانی می توانید بفهمید از طریق می توان سایت را ارتقا داد. به این معنا که موارد مهمی که گوگل به آن ها اشاره می کند یا در آن حوزه محدودیت هایی را لحاظ می کند همان مواردی هستند که می توانند نقاط قوت سایت شما به شمار بیایند. آن ها لیست کرده و سعی کنید در همان زمینه بر روی سایت تمرکز کنید. مثلا اگر الگوریتم پاندا بر روی وضعیت و کیفیت محتوای سایت تمرکز کرده به این دلیل است که محتوا نه تنها برای موتور های جستجو، بلکه برای مخاطبان شما نیز دارای اهمیت بالایی است. این موارد می تواند به شما کمک کند علاوه بر کسب رتبه بهتر از موتور های جستجو، جایگاهی ارزشمند نزد مخاطبان خود به دست بیاورید. فراموش نکنید بیش از هر چیزی رضایت کاربران و مخاطبان شما می تواند عاملی برای موفقیت سایت به شمار بیاید.

Google Algorithm
Google Algorithm

الگوریتم های گوگل کدام ها هستند؟

الگوریتم های گوگل به دو دسته تقسیم می شوند، الگوریتم های اصلی که در واقع جز هسته اصلی گوگل هستند و بر اساس پارامترهای مختلف سایت های اینترنتی را رتبه بندی می کنند و الگوریتم هایی که به صورت جانبی برای شناسایی سایت های اسپم و یا بهبود نتایج جستجو و بهینه سازی پرس و جوهای کاربران استفاده می شوند، برخی از الگوریتم های دسته دوم عبارتند از:

  • الگوریتم گوگل پاندا
  • الگوریتم گوگل پنگوئن
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم گورخر
  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم  Page Layout
  • الگوریتم رنک برین
  • الگوریتم PayDay Loan
  • الگوریتم Page Authority
  • الگوریتم کافئین
  • الگوریتم mobilegeddon

هر کدام از این الگوریتم ها دستورالعملی را به اجرا در می آورند و نکاتی برایشان دارای اهمیت است که در مقالات بعدی به طور کامل به توضیح هر کدام می پردازیم. حتما مقالات بعدی لینک ساز را دنبال کنید.