چند نصیحت از گوگل

این روزها اگر در مورد هر مسئله ای بخوایم اطلاعات کسب کنیم اولین کاری که میکنیم این هست که میریم سراغ گوگل و سوالمون رو ازش میپرسیم و همیشه این دانشمند اینترنتی جواب سوالمون رو به بهترین نحو ممکن جواب میده.

سئو هم دقیقا به همین صورت هستش یعنی اگر عبارت آموزش سئو یا نکات سئو را داخل گوگل سرچ کنیم اونم به فارسی ! حداقل هزار تا مقاله مختلف میتونیم پیدا کنیم که همگی دارن سئو آموزش میدن حالا اگر این عبارت رو به زبان انگلیسی سرچ کنیم که حداقل این رقم به میلیون ها صفحه میرسه پس منابع برای آموزش سئو بسیار زیاد هستن و جالبه که بدونید اختلاف نظر هم به همون میزان زیاد هستش و خیلی ها قوانین و چارچوب های خودشون رو دارن .

چند روز پیش ما هم مجموعه مقاله سه قسمتی منتشر کردیم که در اون به 200 نکته مهم در سئو پرداختیم ، و هر طور هم حساب کنیم درسته رعایت تمام اون 200 مورد برای سئو سایت خیلی مهم هستش اما کار طاقت فرسایی هم هستش و در مواردی ممکن هست شرایطی وجود داشته باشه که خیلی از فاکتور ها را ما نتونیم رعایت کنیم.

حال مدیران سایت ها و متخصصین سئو همیشه به دنبال این بوده اند که مهمترین فاکتورهای سئو را از بین این ۲۰۰ فاکتور کشف کنند تا بتوانند بیشترین سهم را از بین این ۲۰۰ فاکتور سئو از آن خود کنند.

انتشار ویدیوهای اشتباهات رایج سئو توسط گوگل

خوشبختانه گوگل بالاخره تصمیم گرفته است تا کمی در رابطه با سئو و همچنین اشتباهات رایج سئو اطلاع رسانی کند و در همین راستا ویدیوهایی سریالی به نام SEO Mythbusting را منتشر کرده است تا وبمستران و متخصصان سئو را با اشتباهاتی که بسیار رایج شده اند آشنا کند.

این خبری فوق العاده برای سئوکاران در تمام جهان است چون که تا به امروز گوگل همیشه در رابطه با افشای اطلاعات سئو و الگوریتم های موتور جستجوی خود بسیار محتاتانه عمل کرده است، البته هر از چند گاهی برخی اطلاعات جزئی به صورت سربسته و خیلی کلی از کارمندان و مدیران گوگل در توئیتر و دیگر شبکه های اجتماعی منتشر شده بود که اکثر در قالب استعاره بودند یا خیلی مبهم بیان می شدند.

مهمترین نکته مثبت این ویدیوها علاوه بر آنکه اطلاعات سئوی خوبی از خود گوگل کسب می کنیم این است که می تواند مهر تاییدی بر دانسته ها و اطلاعات سئویی خود ما باشد.

در این مقاله ما اولین ویدیوی این سریال را مورد بررسی قرار می دهیم و ۳ فاکتور مهم سئو از زبان گوگل را برای شما بازگو می کنیم .

در قسمت اول از سریال SEO Mythbusting گوگل ، ۳ فاکتور بسیار مهم و حیاتی سئو را از زبان مارتین اسپلیت (Martin Splitt) تحلیلگر و وبمستر گوگل ترندز می شنویم.
۳ فاکتور مهم سئو از زبان گوگل (SEO Mythbusting 101)
۳ فاکتور مهم سئو از زبان گوگل (SEO Mythbusting 101)

در این ویدیو آقای جان هررا (Juan Herrera) از تیم توسعه دهندگان پروژۀ پارک ساید گوگل، در چهارچوب یک مصاحبه از آقای مارتین اسپلیت (Martin Splitt) تحلیلگر و وبمستر گوگل ترندز ، سوالاتی در رابطه با نحوه کارکرد موتور جستجوی گوگل می پرسد. پرسش و پاسخ از این سوال شروع شد:

آقای هررا می گوید بزار با یک چیز ساده شروع کنیم:

موتور جستجو چیست ؟

آقای مارتین در پاسخ می گوید:
موتور جستجو یک پلتفرم، یک سرویس ، یک نرم افزار (هر طور که راحتید صداش کنید! ) است که محتوای اینترنت را به شکل کاتالوگ دسته بندی می کند، موتور جستجو یه جواریی شبیه یک کتابخانه است، زمانی که شما به یک کتابخانه مراجعه می کنید و از کتابدار می پرسید که بخش فلان موضوع یا فلان کتاب کجاست ، و معمولا کتابدار همه ی کتاب های کتابخانه را به شما نمایش نمی دهد و کتابی که تقاضا کردید را به شما خواهد داد، این کاری است که موتور جستجوی گوگل انجام می دهد، محتوای درست را به شما نمایش می دهد.

آقای هررا در پاسخ می گوید:

چرا به موتور جستجو ، خزنده می گویند؟

آقای مارتین در پاسخ می گوید:
روشی که موتورهای جستجوی گوگل کار می کنند به این صورت است که اول به تمام اینترنت می روند و لینک ها را پشت سرهم دنبال می کنند و در حقیقت ربات های گوگل وقتی به یک صفحه می رسند تمامی لینک های آن را به اصلاح می خزند (crawling) و از یک لینک به لینک دیگر می خزند و زمانی که این لینک ها را پیدا کردند و محتوای آن را دریافت کردند نیاز دارند که آن محتوا را بفهمند و آن را درک کنند و متوجه شوند که هر لینک و هر صفحه راجع به چه موضوعی است.

قدم دوم ایندکس کردن این صفحات به صورت موضوعی است برای مثال فلان صفحه مخصوص بستنی است ، فلان صفحه مخصوص بستنی در تهران است و کارهایی شبیه به این و وقتی که شما (اشاره به آقای هررا) می خواهید این را جستجو کنید عبارت بستنی را جستجو نمی کنید شما عبارت هایی مثل ” بستنی آنلاین در تهران ” یا بستنی ” بهترین بستنی فروشی تهران ” را جستجو می کنید.

در اینجا موتورهای جستجو در بین صفحاتی که ایندکس کرده اند به دنبال بهترین و نزدیک ترین نتیجه به عبارت جستجوی شما می پردازند و اینچنین است که رتبه بندی گوگل شکل می گیرد و شما بهترین نتیجه را در لینک اول و نتیجه بعدی در لینک دوم و همینطور الی آخر را در صفحه جستجوی گوگل مشاهده می کنید.

آقای هررا می پرسد :

گوگل بهترین نتیجه جستجو را چگونه رتبه بندی می کند ؟

آقای مارتین در پاسخ می گوید:
سوال بسیار خوبی بود، ما فاکتورهای مختلفی را بررسی می کنیم فاکتورهایی مثل : عنوان , متا دیسکریپشن ، محتوای اصلی که در صفحه قرار دارد ، تصاویر ، لینک ها و تعداد بسیار زیادی فاکتور دیگر، پاسخ به این سوال بسیار پیچیده است که گوگل چگونه بهترین نتیجه را رتبه بندی می کند ولی بله ما سیگنال هایی را برای رتبه بندی نتایج گوگل داریم.

آقای هررا می پرسد:

اگر بخواهید ۳ فاکتور اصلی رتبه بندی گوگل را بگویید آن ۳ فاکتور چی هستند؟

۳ فاکتور رتبه بندی مهم سئو از زبان گوگل

1- گوگل هم اعتراف کرد که محتوا پادشاه است !

آقای مارتین اسپلیت در پاسخ این سوال می گوید:
ما در اصل دولوپر (Developer) هستیم (اشاره به خودش و آقای هررا) و برنامه نویس ها از فریم ورک های خاصی که چهارچوب مشخصی دارند استفاده می کنند، موتورهای جستجوی گوگل به این صورت کار نمی کند و یک چهارچوب مشخصی ندارد، شما باید محتوای خوبی داشته باشید ، باید محتوایی داشته باشید که کاربران به آن نیاز دارند و آن را می خواهند و برای آن جستجو می کنند ( مثل بستنی! )

اگر در محتوای خود بگویید که کجا هستید و چطور می توانید به کاربر کمک کنید این عالی است ولی اگر بگویید که ما شرکت فوق العاده ای داریم و محصولات خوبی داریم این اصلا خوب نیست و شما محتوای قابل قبولی برای کاربران ندارید، شما باید محتوایی بسازید که در راستا و خدمت هدف باشد.

آقای مارتین برای توضیح بیشتر این موضوع از همان مثال بستنی استفاده کرد :

شما باید کلمات هدف تان را کلماتی قرار دهید که کاربر جستجو می کند، اگر شما می خواهید بستنی بفروشید و از یک عبارت خیلی اختصاصی مثل ” بستنی خامه ای ۵۰۰۰ ” استفاده کنید هیچ شخصی این عبارت را جستجو نمی کند چون اصلا آن را نمی شناسد.

آقای مارتین در ادامه برای استفاده از نام برند در محتوای سایت گفت :

استفاده از نام های دقیق و اختصاصی مثل نام برند در محتوای سایت خوب است و حتی در مواردی می تواند مفید باشد، اما اگر از آنها به عنوان عبارات کلیدی و هدف خود استفاده کنید به هیچ عنوان خوب نخواهد بود.

آقای مارتین اسپلیت در ادامه بیان کرد که اگر به عنوان مثال می خواهید راجع به بستنی محتوا بنویسید بهتر است از عبارت هایی همچون ” بهترین بستنی سنتی مشهد ” استفاده کنید تا محتوای شما برای کاربران کاملا مشخص باشد. و اینگونه است که کاربران با سرچ این کلمه به صفحه سایت شما مراجعه کرده و با رضایت از آن خارج می شوند و جالب است بدانید که گوگل متوجه رضایت کاربران می شود چرا که محتوای صفحه مطابق با نیاز کاربر بوده است.

همچنین شما باید از کلماتی در سایت خود استفاده کنید که کاربران آن ها را جستجو می کنند، شما نباید از کلمات نا آشنا در محتواهای خود استفاده کنید در حقیقت شما باید محتوایی به زبان کاربران خود بنویسید.

رصد کردن جستجوهای کاربران در گوگل برای درک نیاز آن ها | ۳ فاکتور مهم سئو از زبان گوگل
رصد کردن جستجوهای کاربران در گوگل برای درک نیاز آن ها
در حقیقت برای گرفتن رتبه های بهتر در موتور جستجوی گوگل و بهتر دیده شدن کسب و کار اینترنتی تان، باید بدانید کاربران با چه کلمات و عبارت هایی به دنبال شما می گردند و هدفشان از جستجو چیست؟

2- متاتگ ها – استفاده از عنوان و توضیحات متای واضح، جذاب و واقعی

در ادامه آقای هررا پرسید:
که ۲ فاکتور مهم بعدی در سئو کدام است؟

آقای مارتین اسپلیت در پاسخ می گوید:
عاشق دومین فاکتور مهم سئو می شوید چون تکنیکال هستند ، دومین فاکتور مهم سئو از زبان گوگل متا تگ های عنوان و توضیحات هستند. بله درست شنیدید آقای اسپلیت دومین فاکتور بسیار مهم در سئو را متاتگ های عنوان و دسکریپشن عنوان کرد که این می تواند برای سئوکاران بسیار جالب باشد.

در حقیقت متاتگ های عنوان و دسکریپشن به کاربران کمک می کند تا بتوانند بهترین نتیجه را از بین نتایج گوگل انتخاب کنند.

آقای مارتین در ادامه بیان کرد که تگ متا دسکریپشن فضایی را در نتایج گوگل در اختیار مدیران سایت ها قرار می دهد که می توانند با استفاده از آن به کاربران نشان دهند که صفحه آن ها همان صفحه ای است که برایش جستجو کرده اند و محتوای آن می تواند در راستای هدفشان باشد.

آقای مارتین در ادامه می گوید که عنوان های صفحات سایت نباید مشابه یکدیگر باشند حتی در دو صفحه سایت تان هم نباید یک عنوان مشابه به کار ببرید.

همچنین باورهای غلطی راجع به متاتگ های عنوان و توضیحات وجود دارد و آن این است که اگر کلمه کلیدی را در آنها تکرار کنیم باعث بهبود رتبه سایت می شود و همان طور که در ابتدا ذکر کردم این باوری کاملا غلط است.

3- بهینه بودن عملکرد و سرعت وب سایت

در ادامه آقای اسپلیت سومین فاکتور مهم سئو را عملکرد و سرعت سایت عنوان کرد ، در واقع مهم ترین قسمت از عملکرد یا همان Performance سایت سرعت سایت است. در واقع عوامل فنی که باعث بهبود سرعت لودینگ سایت و نمایش بهتر محتوای یک سایت می شوند در زیر مجموعه عملکرد ( Performance ) قرار می گیرند.

آقای اسپلیت در رابطه با سرعت و عملکرد سایت اینگونه توضیح داد که : سرعت بارگذاری و بهینه بودن عملکرد سایت یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل از بین ۲۰۰ فاکتور سئو است. آقای مارتین می گوید که گوگل می خواهد زمانی که یک کاربر روی یکی از نتایج گوگل کلیک می کند هر چه سریع تر به محتوای آن سایت دسترسی داشته باشد و وقتی کاربر از سرعت لود سایت راضی باشد گوگل هم راضی خواهد بود.

همچنین آقای مارتین توضیح می دهد که سرور سایت تان باید بهینه باشد و از کدهای جاوا اسکریپت زیادی استفاده نکنید.

بسیار عالی این محتوای اولین ویدیو از سری ویدیوهای اشتباهات رایج سئو به نام SEO Mythbusting بود که ترجمه تقریبی آن را به همراه مقداری جزئیات بیشتر که خودم به آن اضافه کردم. پس در انتها یک جمع بندی داشته باشیم که ۳ فاکتور اصلی سئو به زبان گوگل عبارتند از :

  1. محتوای خوب و هدفمند
  2. متا تگ های عنوان و توضیحات
  3. سرعت و عملکرد بهینه سایت

چرا سئو سایت اهمیت دارد؟

این آخرین سوالی بود که آقای هررا پرسید که هرچند بسیار قدیمی و ابتدایی به نظر می رسد ولی خب مخاطبان این سری از ویدیوهای گوگل همه هستند ، چه آن هایی که در سئو سایت متخصص هستند و چه آن هایی که در سئوی سایت مبتدی هستند.

آقای مارتین در پاسخ به این سوال گفت:

سئوی سایت ها به این دلیل اهمیت دارد که کسب و کارهای اینترنتی و حتی کسب و کار های غیر اینترنتی برای دیده شدن نیاز دارند که در بهترین نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرند و مطمعن باشید هیچکس صفحه ۱۰ گوگل را برای برطرف کردن نیاز خود نگاه نمی کند. پس برای همین سئوی سایت ها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

جمع بندی

هدف گوگل از منتشر کردن این سری ویدیوهای سریالی این است که باورهای غلط در رتبه بندی سایت ها و فاکتورهای سئو را از بین ببرد هر چند که در قسمت اول آن بیشتر به نکات ابتدایی سئو پرداخته شده است.

مطالب پیشنهادی

فاکتور های مهم در سئو 2020 (بخش اول)

فاکتور های مهم در سئو 2020 (بخش دوم)

فاکتور های مهم در سئو 2020 (بخش سوم)