الگوریتم کبوتر چیست؟

الگوریتم کبوتر ابتدا در ۲۰ آگوست ۲۰۱۳  راه اندازی شد. این الگوریتم یکی از بزرگترین تاثیرات را تا کنون بر روی جستجوهای محلی گوگل داشته است. می‌دانید که گوگل یک موتور جست و جو است که کارش با محتواست اما چیزی که جالب است، این است که الان دیگر فقط متن و تصویر و صدا برای گوگل محتوا نیستند بلکه لوکیشن هم محتوا به حساب می آید گوگل این الگوریتم جدید خود را برای بهبود نتایج جستجو براساس موقعیت کاربران و جستجوی محلی ارائه کرده است. این تغییرات هم در نتایج جستجوی صفحات اینترنتی و هم در جستجوی نقشه گوگل تاثیر گذار خواهند بود و بنظر میرسد که موجب جابجایی های بسیاری در رتبه بندی صفحات گردد.

تاثیرات الگوریتم کبوتر گوگل بر سئو سایت

1. کمک کردن به کسب و کارهایی که محلی هستند

یکی از مهمترین تغییراتی را که گوگل با الگوریتم کبوتر گوگل هدف گرفته است و بسیار اهمیت دارد، این است که الگوریتم موقعیت محور داشته باشد. در واقع هدف اصلی را که گوگل در این الگوریتم دنبال می کند سازمان دهی کردن نتایج برای کاربر می باشد که آنها را بر اساس محله و منطقه به خوبی سازمان دهی می کند. این اقدام و هدفی که گوگل در الگوریتم کبوتر داشت، موجب شد که بیشتر کسانی که سایت هایی برای کسب و کارهای محلی داشتند سئوی محلی خود را بسیار بهبود ببخشند و تمامی استانداردهایی که در این سایت و ساخت آن وجود دارد را رعایت کنند تا میزان رضایت و ماندگاری کاربران در سایت آنها بیشتر شود و افزایش پیدا کند. در واقع اگر به سئوی محلی اهمیت بسیاری داده شود کاربران به راحتی می توانند از طریق الگوریتم کبوتر گوگل محل مورد نظر خود را پیدا کنند.

2. شخصی سازی کردن نتیجه های جستجو

همانطوری که می دانید و بیان نموده این، گوگل همیشه سعی کرده است که نتایج مربوط به نیاز کاربران را به آنها نشان دهد. در گذشته اگر شما کلمه سینما را سرچ می کردید، بدون شک هزاران صفحه که مربوط به سینما بود را می توانستید مشاهده کنید، اما اکنون با وجود الگوریتم کبوتر دیگر چندین صفحه برای شما باز نمی شود و بلکه آن را به کمتر از 10 صفحه کاهش داده اند. نتایجی که برای شما در گوگل نشان داده می شود، سینماهایی است که شما در نزدیک آنها قرار دارید و گوگل بر اساس موقعیت مکانی شما آنها را به خوبی نشان می دهد.

3. تغییر پیدا کردن در ظاهر نتایج

یکی دیگر از مهمترین ویژگی هایی که در الگوریتم کبوتر گوگل وجود دارد و سئوی سایت می توانید تاثیر بگذارد این است که ظاهر نتایج تغییر پیدا کرده است. در واقع شکل و ظاهر جستجو امر بسیار مهمی می باشد که در گذشته زیاد آن را گوگل جدی نمی گرفت، ولی اکنون با توجه به اینکه عملکرد الگوریتم کبوتر گوگل بسیار اهمیت دارد به این مورد توجه بسیار زیادی می شود و به آن اهمیت می دهند. در بسیاری از عبارت ها می بینید که پس از سرچ در صفحه اول گوگل ابتدای صفحه بخش گوگل مپ قرار می گیرد و بخش زیادی از صفحه نتایج را در بر می گیرد.

Pegion-algorithm
Pegion-algorithm

فاکتورهای الگوریتم کبوتر

بدون شک همه شما به خوبی می دانید که برخی از فاکتورها برای الگوریتم های متعدد گوگل اهمیت بسیاری دارد تا جایگاه سایت را بالاتر نشان دهد و آن سایت را در نتیجه های اولیه بیاورد. برای الگوریتم کبوتر گوگل برخی از فاکتورها اهمیت بسیار زیادی دارد تا از این طریق جایگاه سایت ها بالاتر برود که این فاکتورها عبارت می باشند از :

1. ثبت کردن سایت خود در نقشه گوگل

یکی از مهمترین فاکتورهایی که برای الگوریتم کبوتر گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد و به آن اهمیت می دهد، این است که موقعیت کسب و کار شما را به خوبی بشناسد. از آنجایی که کشور ایران در تحریم های گوگل وجود دارد نمی تواند از این موقعیت استفاده کند، ولی با این وجود می تواند به عنوان فردی که کاربر می باشد موقعیت فیزیکی خود را در گوگل ثبت کند.

2. تمامی مشخصات کسب و کار خود را در سایت خود درج کنید

یکی دیگر از فاکتورهایی که الگوریتم کبوتر گوگل به آن اهمیت بسیاری می دهد این است که، نام، آدرس و … شما که مربوط به کسب و کارتان می باشد را در سایت مشاهده کند. شما باید این مشخصات را در بیشتر قسمت های سایت خود تکرار کنید تا گوگل آنها را به خوبی شناسایی کند و در نتیجه جستجوها آنها را بیاورد.

3. سایت خود را در وبسایت هایی که محلی هستند ثبت کنید

برخی از وبسایت ها که محل هستند می توانند به سئوی سایت شما در الگوریتم کبوتر گوگل کمک کنند، به همین دلیل بهتر است شما نان سایت خود را در برخی از وبسایت هایی که بیشتر فعالیت آنها برای کسب و کار است وارد نمایید تا با جستجوی کاربران شما را شناسایی کنند.

4. از نظرات کاربران و پرسش و پاسخ‌ها بهره بگیرید

اگر شما یک صفحه مشخص برای سایت یا تجارت خود در گوگل مپس (Google Maps) ایجاد کرده باشید، کاربران قادر خواهند بود نظراتشان را در مورد کیفیت خدمات شما در آن فضا بیان کنند. یکی از کلیدی‌ترین پارارمترهای موثر بر سئو محلی، همین نظرات کاربران در صفحه گوگل مپ شرکت شما است.

مشتریان و مخاطبین خود را تشویق کنید تا نظر خود را در مورد کسب و کار شما ثبت کنند و سوالات دیگران را در این بخش به خوبی پاسخ دهید.

5. از زبان نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید

اسکیما (Schema) مجموعه‎ای تشکیل شده از اطلاعات کوچک (microdata) است که با اضافه کردن آن‌ها به سایت خود، یک توضیح اضافه‌تر و جامع‌تر به سایت خود اضافه می‌کنید، گوگل هم در نتایج جستجو این توضیحات اضافه را به کاربران نمایش می‌دهد. در واقع با استفاده از زبان اسکیما، شما به زبان خود گوگل با او صحبت می‌کنید. این کار یعنی اینکه الگوریتم کبوتر گوگل هم حرف شما را می‌فهمد و به سایت شما رتبه بهتری می‌دهد.

سخن آخر 

الگوریتم کبوتر هم مانند دیگر الگوریتم های امتیاز دهی گوگل مثل پاندا ، پنگوئن ، rankbrain و …. بعد از معرفی ، تغییرات زیادی را در نتایج موتورهای جستجو ایجاد کرد.

این تغییرات در برخی موارد برای سایت ها موثر بوده و در برخی موارد هم به ضرر بعضی از سایت ها بوده است.

چیزی که مشخص است این است که این الگوریتم ، فرصت مناسبی را برای کسب و کار های محلی فراهم کرده است.