معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت ها

یکی از دغدغه های اصلی مدیران سایت ها افزایش رتبه سایت در گوگل است. افزایش رتبه گوگل و سایر موتورهای جستجو و حتی الکسا اهمیت بالایی دارد. روزانه هزاران نفر در تلاش هستند تا وب‌سایتشان را با یک کلمه کلیدی خاص به صفحه اول گوگل منتقل کنند به عبارتی در صدر نتایج گوگل باشند تا بازدید سایتشان افزایش یابد که درنتیجه فروش و درآمد آن‌ها به طبع نیز افزایش خواهد یافت.
رقابت بسیار شدید است. در این میان کسی موفق‌تر است که تخصص، تجربه و دانش بیشتری داشته باشد و شخصی که دانش و تجربه بیشتری داشته باشد هرگز دست‌به‌کارهای غیراصولی برای افزایش بازدید نمی‌زند.

google-ranking
google-ranking

سایتهایی که گوگل روی صحفه اول نتایج جستجوش فهرست میکنه، سایتهایی هستن که مفیدتر و به عبارت سرچ شده مرتبط تر بودند. گوگل اول با الگوریتمهای پیچیده (شامل فرایند ریاضی) بر اساس عوامل مختلف به سایتها نمره میده و اونهایی که نمره بالاتر از 200 بگیرند سایتهای مفید و مرتبط محسوب میشن

نکته مهم :

در مقاله های قبلی نکات خوب و تاثیر گذاری را در رابطه با سئو سایت و افزایش رتبه سایت گفته شد که همگی آنها در رتبه بندی گوگل موثر می باشد در اینجا به بررسی و توضیح نکات دیگری می پردازیم که در رتبه بندی گوگل موثر می باشد. توجه داشته باشید که برای درک بهتر مقالات قبلی ما را حتما مطالعه کنید تا با رعایت همه این نکات کلیدی بتوانید نتیجه عالی را کسب کنید.

google-ranking-factors
google-ranking-factors

عوامل موثر در رتبه بندی گوگل

سئوی بهینه 

همانطور که آگاهی دارید سئوی یک سایت و رتبه آن در گوگل رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. هرچه سایت شما بهینه تر و محتوای منتشر شده کاربردی تر باشد ، شما به الگوریتم های گوگل نزدیک تر هستید و بدون شک رتبه خوبی توسط گوگل کسب خواهید کرد.

به روز رسانی

یک اشتباه رایج در این زمینه این است که مدیران سایت ها تصور می کنند هر روز می بایست مطالب جدید در سایت قرار دهند ولی اصلا منظور از به روز رسانی این نیست،  می توان مطالب قبلی را به روز کرد و در کنار آن نیز زیبا بودن قالب و کاربر پسند بودن فضای کلی سایت حائز اهمیت خواهد بود.

بررسی لینک های شکسته 

ممکن است زمانی لینک هایی روی یک سایت ایجاد شود و پس از مدتی برداشته شود و گوگل در باز کردن آن به مشکل برخورد. به عنوان مثال وقتی از لینک های داخلی درون سایت استفاده کرده ایم و صفحات سایت خود را به هم مرتبط می کنید در صورت حذف یک صفحه حتما می بایست به این نکته توجه داشت در هر قسمتی که از لینک آن صفحه استفاده کرده ایم آن را حذف نماییم و یا در حالت دیگر ممکن است که سایت خود را به سایت دیگری لینک کرده باشید که آن سایت به طور کل دیگر وجود ندارد.

در صورتی که لینکی یا صفحه ای را حذف می کنید می توانید با استفاده از Re direct ها ترافیک و رتبه آن صفحه یا لینک ها را به لینک جدید انتقال دهید این کار علاوه بر افزایش ترافیک برای آن صفحه از ایجاد لینک شکسته نیز جلوگیری خواهد کرد .

یکی از راهکارهای یافتن لینک های شکسته در سایت استفاده از سایت brokenlinkcheck.com می باشد.

URL صحیح و مناسب

تاثیری که URL در رتبه بندی گوگل دارد این است که هر چه URL سایت شما کوتاه، خوانا، جامع ، بدون تکرار و مرتبط باشد، کاربر راحت تر امکان دسترسی به سایت شمارا پیدا خواهد کرد.کلمات ابتدایی URL اهمیت بیشتری نسبت به کلمات پایانی آن دارند؛ پس بهتر است کلمه کلیدی را درابتدا قرار دهید که دسترسی بهتری برای کاربر فراهم شود. برای کوتاه کردن URL میتوانید پسوندهایی نظیر html. .php، .aspx و… که ظاهرا زائد هستند را حذف کنید

CTR چیست؟

منظور از CTR تعداد کلیک ها و یا به عبارت دیگر نرخ کلیک هایی است که روی سایت انجام می شود. برای روشن شدن این موضوع می توان اینگونه بیان کرد که سایت شما 100 بار توسط گوگل به کاربران نشان داده شود و مثلا 10 بار روی آن کلیک شود که در این حالت CTR سایت شما 10% خواهد بود. در واقع CTR نسبت کلیک کاربر بر روی لینک شما به تعداد نمایش لینک می باشد.

نرخ کلیک یکی از فاکتور های مهم برای رتبه بندی وب سایت ها انتخاب شده است .اکثر مدیران وب سایت ها در کنار فاکتور های دیگر سئو سعی کرده اند نرخ کلیک خود را افزایش دهند. CTR نشان دهنده میزان جذابیت لینک شما برای کاربران است. با استفاده از این فاکتور می توانید به بررسی میزان کارایی عنوان ها و توضیحات متاتگ های موجود در لینک ها بپردازید و در صورت نیاز اقدامات اصلاحی را انجام دهید.

برند شدن سایت

یکی از الگوریتم های دیگر تاثیرگذار روی سئو این است که چقدر سایت شما برند (Brand) شده است و در صفحات مختلف راجع به سایت شما صحبت شده است و یا به سایت شما لینک داده شده است.مثلا گفتگو هایی که در انجمن های اینترنتی در مورد یک سایت می شود کاملا مورد بررسی گوگل قرار می گیرد که این سایت تا چه حد، به عنوان یک برند معتبر نشر داده شده است و محبوب شده است.

دامنه Domain

میزان اعتبار دامنه و مرتبط بودن نام دامنه با کسب و کار و همچنین راحت بودن دامنه در رتبه بندی و رنکینگ گوگل اهمیت دارد. به همین دلیل عده ای به خرید دامنه رنکدار میپردازند.

لینک ها چگونه بر رتبه بندی سایت ها تاثیر میگذارند

اهمیت لینک‌ها در رتبه بندی سایت‌ها بسیار مهم می باشد،  به لینک‌های داخلی و خارجی سایت حود دحتما دقت کنید. منظور از لینک‌های داخلی چیست؟ در متنی که تولید نموده اید، برای مثال کلمه‌ای یا جمله‌ای را به کار برده اید که در مورد آن در صفحه‌ای دیگر بصورت کامل آن را شرح داده اید، بنابر این می‌توانید آن کلمه یا جمله را به صفحه مربوطه وصل نمایید تا خوانندگان نیز آن مطلب را بخوانند و از آن مطلب استفاده کنند.
منظور از لینک‌های خارجی لینک‌هایی می باشد که به دیگر سایت‌ها می‌دهید مثل آدرس منابع. بهتر است به سایت‌هایی لینک دهید یا از سایت‌هایی لینک دریافت نمایید که در حوزه ی کاری شما می‌باشند، این کار به رتبه بندی سایت شما کمک خواهد کرد.

الگوریتم جدید برای تصاویر

ضعف اصلی موتورهای جستجو درک پایین بصری می باشد. جدیدا گوگل با تکنیک جدیدی به نام Google Net می تواند تمامی اجسام و مکان آنها را در تصاویر مشخص نماید. در حال حاضر موتور‌های جستجوی تصویر، مانند موتور جستجوی تصویر گوگل، با توجه به میزان رنگ، بافت، متن موجود در تصویر و دیگر الگوریتم‌های خاصی که طراحی شده‌اند (مانند الگوریتم تشخیص چهره) تصاویر مشابه را پیدا می‌کند.
seo
seo

نکته آخر:

اینطور نیست که فکر کنید یه دکمه جادویی برای سئو هست که فشارش میدید و تضمین میکنه که جایگاه اول رو خواهید گرفت. اما با توجه کردن به عواملی که الگورتیم بیشتر براشون ارزش قائله و کار و تلاش فعالانه برای ارتقای سایت میتونید بهبود رتبه سایتتونو روی گوگل تضمین کنید.