فاکتور های مهم در سئو 2020 (بخش اول)

سئو و بهینه سازی سایت

سئو سایت یا همان بهینه سازی سایت اهمیت بالایی دارد و یک متخصص سئو باید دانش و مهارت بالایی در انجام این امورات داشته باشد ، گوگل برای سئو سایت فاکتور های زیادی قرار داده که همگی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و تعداد آنها حتی به 200 عدد میرسد در این مقاله سعی داریم به بررسی تعدادی از این فاکتور های مهم بپردازیم.

فاکتورهای نام دامنه در رنک گوگل

نام دامنه یکی از مهمترین فاکتور های موجود برای افزایش رنک و دسترسی به بهترین جایگاه در گوگل است ، اگر هنوز دامنه مناسبی برای سایت خودتون پیدا نکردید پیشنهاد میکنم مقاله انتخاب نام سایت مانند حرفه ای ها را حتما مطالعه کنید. در ادامه به بررسی فاکتور های نام دامنه میپردازیمو

1- وجود کلمه کلیدی در دامنه

قرارگرفتن کلمه کلیدی در نام دامنه چندان ثمر بخش نیست اما اگر وجود داشته باشد بهتر است و تقریبا یک سری سیگنال های مثبتی را برای گوگل خواهد داشت.

2- عمر دامنه

مت کاتس رئیس سابق بخش وب اسپم گوگل به صورت غیر مستقیم از اهمیت عمر دامنه ها در این ویدیو می گوید: ” تفاوت بین دامنه ای که ۶ ماهه است یا یک ساله در حقیقت اونقدر زیاد نیست. ” به عبارتی دیگر او از عمر دامنه سخن می گوید و بر این باور هست که هر چه عمر دامنه بیشتر باشد و قدیمی تر باشد اهمیت آن نیز برای گوگل بیشتر خواهد بود. در نتیجه بهینه سازی سایت ها با دامنه های قدیمی تر بسیار راحت تر است البته به شرط اینکه دامنه در گوگل اسپم نشده باشد.

3- قرارگرفتن کلمه کلیدی در ابتدای دامنه

همان طور که گفتیم وجود کلمه کلیدی در دامنه باشد بهتر است و دقت داشته باشید که نتیجه آن زمانی بیشتر خواهد شد که کلمه کلیدی حتما در ابتدای نام دامنه قرار گیرد.

4- مدت زمان ثبت دامنه

لوگوی گوگل طبق بررسی هایی که درمورد مدت زمان ثبت دامنه صورت گرفته است، زمانی که یک دامنه را ثبت کردید سعی کنید مدت زمان ثبت دامنه را چندین سال انتخاب کنید که این عمل باعث می شود گوگل متوجه شود که وب سایت و فعالیت شما اهمیت بیشتری داشته نسبت به زمانی که یک دامنه را ۶ماهه یا یک ساله ثبت می کنید. اگر مقاله ای برای مطالعه بیشتر در این رابطه می خواهید می توانید به مقاله عمر دامنه از سایت searchenginejournal مراجعه کنید.

 

5- کلمه کلیدی در ساب دامین – Sub Domain

بهتر است برای مقاله ها یا صفحه هایی که می خواهید رتبه بالایی داشته باشد برای آن ها از Sub Domain یا همان زیر دامنه استفاده کنید و  حتما از کلمه کلیدی در زیردامنه ها استفاده شود. این فاکتور طی تحقیقات تیم Moz به دست آمده است.

قدرت بالای ساب دامنه

6- تاریخچه دامنه

اگر دامنه ای را خریداری می کنید که قبل از آن فعال بوده و چندین سال در یک حوضه کاری خاصی فعالیت می کرده، از این به بعد هم باید در همان حوضه فعالیت کند و انتقال یک دامین از یک حوزه کاری به یک حوزه کاری کاملا متفاوت و بی ربط عمل عکس را در بهینه سازی خواهد داد.

7- EMD یا تطابق نام دامنه

برای گوگل مهم هست که هر وب سایتی که در زمینه خاصی کار خود را آغاز می کند، نام دامنه آن سایت نیز مرتبط و پیرو خدمات و حوزه کاری وب سایت باشد. به روز رسانی EMD

به روز رسانی EMD

8- عمومی یا خصوصی بودن اطلاعات دامنه

متس کاتمت کاتس گفته است : whois یا همان اطلاعات شخصی شما که در زمان ثبت دامنه وارد می کنید نیز برای گوگل مهم می باشد. شما دو مورد پیش رو دارید یکی این که این اطلاعات را از دید عموم مخفی کنید و دوم این که قابل نمایش برای همه باشد. زمانی که اطلاعات رو شخصی و از دید مفخی می کنید گوگل حساس می شود و احساس می کند شما در فکر اسپم هستید که این عمل را انجام داده اید. برای اینکه متوجه شوید در حال حاضر اطلاعات  whois نام دامنه تان به چه صورت است می توانید از سایت  who.is استفاده کنید.

 

 

9-جریمه شدن مالک دامنه (یک فرد اسپمر نباشید)

مالکیت و اطلاعات مربوط به مالک دامین برای گوگل مهم است. زمانی که یک فرد دامنه را اسپم کند و تصمیم به خرید دامنه دیگری بکند حساسیت گوگل به آن دامنه را بیشتر می کند. زیرا گوگل آن فرد را به عنوان یک اسپمر شناخته است و هر دامین دیگری به نام آن ثبت شود زیر ذره بین گوگل خواهد رفت.

10- پسوند دامنه

برای هر منطقه و کشوری پسوند دامین هایی وجود دارد که اگر تمرکز شما بهینه سازی برای کاربران همان کشور است بهتر  است که از پسوند همان کشور استفاده کنید.

فاکتورهای محتوا در رنک گوگل

11- وجود کلمه کلیدی در تگ Title

اگر کلمه کلیدی را که می خواهید در آن رنک گوگل بگیرید را در عنوان صفحه یا نوشته و مطلب خود بکار ببرید می توانید بازخوردهای بسیار مثبتی را از گوگل دریافت کنید.

12- کلمه کلیدی در تگ H1

تگ H1 برای عنوان بندی مطالب استفاده میشود. گوگل بسیار به این تگ اهمیت می دهد. حال بهترین کار این است که کلمه کلیدی خود را در این تگ استفاده کنیم.

13- کلمه کلیدی در ابتدای تگ Title

به گفته سایت Moz یک عنوان مناسب برای هر صفحه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یک عنوان برای سئو زمانی بهینه می شود که کلمه کلیدی مورد نظر خود را در ابتدای عنوان بکار ببرید.

14- کلمه کلیدی در متای توضیحات

با توجه به راهنمای وبمستران گوگل وجود کلمه کلیدی در متای توضیحات برای گوگل چندان مهم نیست. اما نوشتن توضیحات مناسب با استفاده از کلمه کلیدی می تواند بر روی افزایش کلیک کاربران تاثیر زیادی داشته باشد.

15- استفاده از کلمه کلیدی در محتوا

زمانی که شما می خواهید یک صفحه را برای یک کلمه بهینه کنید باید آن کلمه را چندین بار در متن و محتوای آن صفحه به کار ببرید. با این عمل به گوگل نشان میدهیم که آن مطلب برای آن کلمه نوشته و بهینه شده است.

16- طول محتوا

سعی کنید هر مطلب و پستی که داخل سایت قرار میدهید در طولانی ترین حد خود باشد. تجربه نشان داده است که محتوای طولانی گسترده تر است و گوگل یک محتوا که از ۱۵۰۰ کلمه تشکیل شده را به محتواهایی با کلمه کمتر از آن ترجیح میدهد. تلاش کنید که کلمات هر مطلبتان حدود ۲۰۰۰ کلمه باشد.

17- فهرست مطالب

سعی کنید در هر نوشته یک فهرست برای عناوین مطلب تان قرار دهید. با این کار کاربران و بازدیدکنندگانی که مطلب سایت را مطالعه می کنند، مطلب شما را درک می کنند و رضایت شان جلب میشود که نتیجه آن حضور بیشتر آن ها در سایت شما خواهد بود.

18- تراکم کلمه کلیدی

سعی نکنید که تنها یک بار از کلمه کلیدی در سایت استفاده کنید و تلاش نکنید که چندین بار هم از آن استفاده کنید. زمانی که تراکم کلمه کلیدی زیاد شود گوگل آن مطلب را از ۱۰۰ نتایج اول خود بیرون میاورد.

۱۹- از LSI کمک بگیرید

زمانی که موضوعی را داخل گوگل سرچ میکنید و یک سری نتایج ظاهر میشود در پایین نتایج یک سری موضوعات دیگری هم وجود دارد که مربوط که موضوع سرچ شماست و گوگل آن ها را به شما پیشنهاد میدهد زیرا تعداد دفعاتی که آن ها سرچ شده اند زیاد بوده. به این موضوعات LSI

20- سرعت، سرعت و سرعت

اگر در بهینه سازی سایت، محتوا پادشاه است سرعت صفحات هم وزیر است! سرعت هر صفحه ای از سایت خود را بررسی کنید و آن را به بالاترین سرعت ممکن خود برسانید. بدانید که سرعت لود صفحات هم برای گوگل و هم برای کاربران بسیار مهم است. برای این کار می توانید از ابزار سرعت سنج گوگل استفاده کنید. کلمات کلیدی گفته  میشود که شما میتوانید مطالب زیادی راجب آن موضوعات نوشته و کاربران زیادی را جذب کنید.

21- کلمه کلیدی و LSI

کلمات کلیدی خود را جستجو کنید و LSI های مربوطه را بیابید و برای آن ها مطلب بنویسید.

22- عمیق بودن مطالب

سعی نکنید که یک مطلب راجب یک موضوع خاص که مدام در تمامی پاراگراف ها به آن اشاره کنید بسازید! مطالبتان هرچه عمیق تر و گسترده تر باشد گوگل بیشتر آن ها را دوست خواهد داشت. اگر برای یک موضوع مطلبی مینویسید تمامی موضوعات پیرامون آن را نیز پوشش دهید.

23- سرعت بارگذاری در گوگل کروم

گوگل کروم یک نرم افزار مرورگر وب می باشد که توسط کمپانی گوگل ساخته شده است. و گوگل ممکن است از اطلاعات گوگل کروم سرعت سایت شما را از مورد بررسی قرار دهد. پس مطمئن شوید که سایت شما در مرورگر کروم نیز سریع است. سرعت بار گذاری در گوگل کروم

24- استفاده از AMP

AMP فناوری جدیدی است که باعث بهینه سازی سایت شما در نسخه موبایل می شود. استفاده از AMP می تواند روی رتبه بندی سایت شما در نسخه موبایل تاثیر زیادی داشته باشد.

25- یکسان بودن محتوای صفحه

انطباق محتوا، اگر عنوان صفحه ، عناوین پاراگراف ها ، مطالب نوشته شده ، تصاویر و ویدئو های یک صفحه با یکدیگیر یکسان و مرتبط باشند مطمئن باشید رتبه سایت شما افزایش میابد.

26- الگوریتم مرغ مگس خوار

با ورود الگوریتم مرغ مگس خوار در رتبه بندی نتایج گوگل، نتایج جستجو دقیق تر و معنا محوری شده است. پس تلاش کنید تا بر روی کلمات کلیدی معنایی کار کنید نه سطحی.

27- محتوای تکراری

محتوا و مطلب تکراری (از قبل وجود داشته باشد) باعث افت رنک شما میشود. حتی زمانی که کمی به اصلاح آن بپردازید در کل فایده ای ندارد و گوگل به شدت مخالف محتوای کپی پیس می باشد. زمانی که مطلب جدیدی در گوگل ایندکس میشود برای گوگل مهم هست و بعد از آن همان مطلب با کمی تغییر در سایت های دیگر مشاهده کند آن را نادیده میگرد زیرا مطلب اصلی، مطلبی هست که قدیمی تر بوده. پس محتوای جدید و دسته اول بنویسید.

28- Rel = Canonical

زمانی که محتوایی در یک صفحه ایجاد می کنید و در صفحات دیگر همان محتوا با کمی تغییر وجود داشته باشد. یه آن duplicate content یا محتوای تکراری گفته میشود. و باید در آن محتوا از تگ Rel = Canonical استفاده کنید تا از جریمه گوگل در امان باشید.

29- بهینه سازی تصویر

برای بیهنه سازی تصاویر لازم است ابتدا تصاویر را فشرده سازی و کم حجم کنید، که در این مقاله از گوگل به صورت کامل توضیح داده شده است. و سپس تگ های title=”” و Alt=”” برای تصاویر قرار دهید که کلمه کلیدی داخل آن ها درج می شود. شما می توانید از سایت tinypng برای بهینه سازی بسیار حرفه ای و سریع تصاویر سایت خود استفاده کنید کار با این سایت بسیار ساده است تنها کافیست به این سایت مراجعه کنید و سپس تصاویری که می خواهید بهینه کنید را در آن آپلود کنید سپس نسخه بهینه شده را مجدد دانلود کنید و در سایت خود استفاده کنید.

30- بروز بودن محتوا

الگوریتم گوگل کافئین بر روی بروز بودن محتوا و سایت شما حساس است. زمانی می توانید از جانب گوگل کافئین خیالتان راحت باشد که سایتتان را با مطالب جدید و ناب مدام بروز کنید.

31- تاریخ بروز رسانی صفحه

تاریخ به روز رسانی هایی که داخل سایت تان انجام میدهید، تاریخ مطالب جدید که داخل سایتتان قرار میدهید برای گوگل مهم است. سعی کنید در روز ها و فواصل تاریخی مشخصی سایتتان را منظم و زنده نگه دارید.

32- مقدار به روز رسانی محتوا

منظور از بروزرسانی محتوا تغییر چند کلمه و اصلاح یک اشتباه نیست! سعی کنید یک سری بخش ها به مطالب قدیمی تان اضافه یا حذف کنید تا واقعا مطلبتان به روز شود.

33- برجسته کردن کلمات کلیدی

طبق گفته ahrefs.com در این مقاله برای این که به گوگل بفهمانیم که صفحه A برای کلمه کلیدی A نوشته و بهینه شده است. سعی کنید که کلمه کلیدی را در ۱۰۰ کلمه اول مطلبتان استفاده کنید و از تکرار بیش از حد آن خودداری کنید.

34- کلمه کلیدی در تگ های H2 , H3

تگ های عناوین باعت میشود گوگل راحت تر بتواند آن صفحه را درک کند. سعی کنید در تگ های H2 , H3 مطالب تان از کلمه کلیدی استفاده کنید. در حقیقت جان مولر این موضوع را بیان کرده است.

35- لینک های خروجی

تجربه نشان داده که هرچه تعداد لینک های خروجی یک صفحه بیشتر و کیفیت آن ها پایین تر باشد (یعنی به سایت های بی کیفیت و مبتدی لینک بدهید)، به بهینه سازی سایت شما آسیب میزند.

36- موضوع لینک های خروجی

الگوریتم Hilltop : برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط و حاوی اطلاعاتی مفیدتر به گوگل کمک می‌کند. برای افزایش رتبه صفحه سایت سعی کنید از آن صفحه به سایت های معتبر و مرتبط با موضوع محتوای همان صفحه لینک بدهید. زیرا الگوریتم Hilltop موضوع لینک های خروجی را بررسی میکند.

37- املا و گرامر

گرامر و املا در تولید محتوا اهمیت بالایی دارد. غلط املایی در مطالب ممنوع.

38- محتوای سندیکال

حتما محتوا هایی که تولید میکنید از صفحه اصلی به آن لینک دهید تا سریعتر ایندکس شود.

39- بهینه سازی برای موبایل

هر سال که می گذرد نسخه موبایل وبسایت ها بیش از پیش مهم شده و اگر سایت خود را برای موبایل طراحی و بهینه نکنید (Responsive) بیش از ۶۰درصد کاربران گوگل را از دست خواهید داد!

40- قابلیت استفاده از تلفن همراه

تلاش کنید تا صفحات سایت تان به راحتی و سریع در موبایل ها و تبلت ها باز شود. زیرا بخش زیادی از کاربران گوگل از تلفن همراه وارد سایت شما می شوند.

41- محتوای پنهانی در موبایل

محتوای مخفی در موبایل حجم بیشتری را به خود میگیرد نسبت به محتوای قابل مشاهده. پس بهتر است از مخفی کردن محتوا در موبایل اجتناب کنید. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه حتما این ویدیو را مشاهده کنید.

42- محتوای تکمیلی

استفاده از محتوای اضافی در کامل شدن مطالب سایت شما تاثیر مثبتی دارد. مانند استفاده از : نرخ ارز، ماشین حساب، دستورالعمل های تعاملی، رتبه بندی ها و…

43- محتوای پنهان شده در تب ها

به گفته گوگل که در این مقاله از سایت seroundtable به آن پرداخته شده است، محتوایی که در تب ها پنهان می شوند احتمال دارد که از دید خزنده ها پنهان بماند و نادیده گرفته بشوند. پس ریسک نکنید و محتوای مهم و اصلی صفحات را در تب ها قرار ندهید.

44- تعداد لینک های خروجی

به گفته گوگل تعداد پیوند یا لینک های خروجی زیاد می تواند تاثیر منفی برای سایت شما داشته باشد.

45- استفاده از فایل های رسانه ای

استفاده از تصاویر و فیلم ها و دیگر عناصر چند رسانه ای می تواند کیفیت محتوای شما را افزایش دهد و تاثیر متبتی داشته باشد.

46- تعداد لینک های داخلی

تعداد لینک دادن به یک صفحه از سایر صفحات داخلی اهمیت آن صفحه را در گوگل بالا میبرد.

47- کیفیت لینک های داخلی

طبق این مقاله از سایت موز صفحات داخلی سایت که صفحات داخلی دیگر که Page Rank بالایی دارند لینک بگیرند اثر بیشتری دارد.

48- لینک های شکسته

وجود تعداد بسیار زیادی لینک شکسته در یک صفحه نشان دهنده مرده بودن آن صفحه است که تاثیر منفی خواهد داشت. برای این منظور می توانید با استفاده از سرچ کنسول گوگل لینک هایی که با ارور ۴۰۴ مواجه شده اند را شناسایی کنید.

49- سطح خواندن

شکی نیست که گوگل سطح خواندن صفحات وب را برآورد می کند. سعی کنید که به راحتی و در سادگی تولید محتوا انجام دهید و در تولید محتوا از تکنیک های SEO کلاه سیاه و غیر اخلاقی استفاده نکنید.

50- لینک های وابسته

وجود لینک های وابسته به سایت تاثیر منفی ندارد. اما اگر تعداد این لینک ها زیاد شود گوگل واکنش نشان داده و شما را یک سایت نازک و وابسته قلمداد میکند.