رپورتاژ آگهی چیست؟

امروزه یکی از موثرترین و بهترین راه ها به منظور انجام تبلیغات و کسب رتبه اول گوگل در میزان بازدید مخاطبان از سایت های گوناگون اینترنتی، استفاده از رپرتاژ یا رپورتاژ آگهی است.

270419

تعریف رپورتاژ آگهی

کلمه رپورتاژ یا رپرتاژ در اصل لغتی فرانسوی است که به معنای گزارش است. بر این اساس، رپورتاژ آگهی به نوعی خبر و گزارش تبلیغاتی می گویند که در جهت معرفی تولیدات و خدمات ارائه شده توسط شرکت ها و کسب و کارها تهیه شده و در آن دسته از سایت های خبری که از نظر میزان بازدید کاربران، آمار بالایی دارند انتشار می یابد. در واقع، رپورتاژ نمونه ای از انواع مختلف آگهی های تبلیغاتی به شمار می رود که معمولا در قالب یک مقاله یا گزارش نوشته شده و به طور غیر مستقیم تا مخاطب هیچ‌گاه حس نکند که یک متن تبلیغاتی را می‌خواند. به تبلیغ محصولات و خدماتی می پردازد که مدیران شرکت ها در نظر دارند در مسیر بازاریابی و جذب مشتریان بیشتر به معرفی آنها اقدام کنند.
رپرتاژها سابقه دیرینه‌ای دارند. حتی قبل از گسترش اینترنت در کشور، از این تکنیک در تبلیغات تلویزیونی استفاده می‌شد. در واقع بیشتر تبلیغاتی که افراد مشاهده می‌کنند و در آن برای رفع مشکلات، راه‌حلی را ارائه می‌دهند که در آخر برند معرفی می‌شود. در بازار رقابتی امروز، بزرگترین شرکت ها و شناخته شده ترین برندهای دنیا از رپورتاژ آگهی برای تبلیغات گسترده تولیدات و برندهای جدید خود بهره می گیرند. تاثیرگذاری مطلوبی که این روش تبلیغاتی در معرفی کالاها و خدمات و کسب اعتماد مخاطبین از خود بر جای می گذارد سبب گرایش بالای مدیران بازاریابی به استفاده از این روش می گردد. 
رپورتاژ اغلب به شکل های گوناگونی از جمله گزارش های بی طرف، مصاحبه ها و مقالات داستان وار ارائه می شود و در تلاش است تا با ایجاد اشتیاق و تمایل و برانگیختن حس نیاز و تقاضا در مخاطبان خود، مشتریان بالقوه را به سمت بازارهای مورد نظر جذب نموده و به خرید محصولات و استفاده از خدمات ترغیب کند

رپرتاژ یک متنی است که در قالب گزارش یا داستان نوشته می‌شود که در آن به معرفی محصول یا خدمات از طریق بیان مزیت‌ها به صورت بی طرفانه پرداخته می‌شود تا مخاطب هیچ‌گاه حس نکند که یک متن تبلیغاتی را می‌خواند.

رپرتاژها سابقه دیرینه‌ای دارند. حتی قبل از گسترش اینترنت در کشور، از این تکنیک در تبلیغات تلویزیونی استفاده می‌شد. در واقع بیشتر تبلیغاتی که افراد مشاهده می‌کنند و در آن برای رفع مشکلات، راه‌حلی را ارائه می‌دهند که در آخر برند معرفی می‌شود را رپرتاژ آگهی می‌گویند. حتی در روزنامه‌ها و مجلات هم بخشی از تبلیغات به صورت رپرتاژ بیان می‌شد. برای مثال آموزشگاهی به حل مسائل درس خاصی یا روانشناسی به بیان مشکلات دانش آموزان و راه‌حل‌های آن‌ها می‌پردازد، بدون اینکه خواننده متوجه نوع آگهی بودن شود.

مردم بیشتر به دنبال دریافت اطلاعات مورد نیاز خود در خصوص محصول یا خدمات از طریق رسانه‌ها هستند تا اینکه بخواهند به صورت مستقیم از شخصی بپرسند. رسانه‌ها یک منبع بی‌طرف هستند که هدف آن‌ها فقط اعلام مزیت شرکت آگهی‌دهنده است. اما یک بازاریاب قصد فروش مستقیم کالا به صورت هدفمند دارد و این باعث کاهش اعتماد مردم به خرید در لحظه‌های اولیه می‌شود.