ترفندهای سئو سایت

سئو یکی از مهمترین استراتژی های وب سایت شرکت هاست. طبق نتایج به دست آمده از مطالعات متخصصین، 39% فعالیت های آنلاین با جستجو در موتورهای جستجو آغاز می شود. کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو نیازمند به رعایت قوانینیست که همگی در راستای سئو هستند.

seo

تولید محتوای ارزشمند

یکی از فاکتورهای مرتبط با محتوا در سئو بروزرسانی محتواست. موتورهای جستجو وب سایت هایی که در حال تولید محتوای جدیدتری درباره موضوعات روزمره هستند را دوست دارد. اینجاست که وبلاگ سایت ارزش خود را نشان می دهد. با انتشار منظم محتوای با کیفیت در وبلاگ تعداد صفحات ایندکس شده سایتتان افزایش یافته و شانس دیده شدن شما در نتایج جستجو بیشتر می شود.

نکته کلیدی در تولید محتوا اینست که ابتدا با یافتن کلمتن کلیدی به خواسته های کاربران پی برده و سپس اقدام به تولید محتوا برای آن کنید. محتوای ایجاد شده باید فراتر از شرح خدمات و محصولات بوده و مزایای آن برای مشتریان را نیز توضیح دهد. اگر می خواهید که ارتباطی قوی بین شما و کاربرانتان ایجاد شود، بایست در قالب محتوا به بیان چالش ها و نگرانی های کاربران و همچنین راهکارها نیز بپردازید.

محتوا همچنان پادشاه وب محسوب شده و تولید محتوای با کیفیت و بلند می تواند وب سایت شما را به صدر نتایج جستجو برساند. بنابراین دیگر تولید محتوای 500 کلمه ای برای یک موضوع کلی پیشنهاد نمی شود. با وجود محتواهای بسیاری که در وب برای پاسخ به سوالات کاربران وجود دارند، تولید محتوای بلند می تواند گوگل را متقاعد به نمایش وب سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو کند.

برای یافتن موضوعات مرتبط با وب سایت بایستی دست به فرایندی با نام یافتن کلمات کلیدی بزنید. بدین شکل می توانید از نوع جستجوی کاربران و عبارت سرچ شده توسط آنها برای یافتن محصولاتتان پی ببرید. همچنین می توانید متوجه شوید که سوالات کاربران درباره محصولات و خدمات شما چیست. بعد از این فرایند است که قادر به بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو هستید.

استفاده از کلمات کلیدی بلند

استفاده از کلمات کلیدی بلند یکی از اصلی ترین ترفندهای سئو محسوب می شود، کلمات کلیدی بلند عبارتی هستند که طولانی تر از کلمات کلیدی معمول بوده و اشاره به پرسش یا محصولی با ویژگی های به خصوص دارند. با کسب رتبه در چنین نوع کلمات کلیدی کاربرانی به وب سایت شما روانه می شوند که دارای نیاز به خصوصی هستند و وب سایت شما نیز می تواند به خوبی به این نیاز پاسخ دهد.

تمرکز بر روی کلمات کلیدی بلند موجب افزایش شانس کسب رتبه در صفحه اول گوگل می شود. در صورت نشانه گرفتن کلمه کلیدی که میلیون ها نتیجه برای آن در وب وجود دارد، با رقبای سرسخت تری نیز رو به رو خواهیم بود و نیاز به صرف زمان و منابع بسیار بیشتری برای رقابت با آنها است.

تقسیم آتوریتی (اعتبار) صفحه اصلی

صفحه اصلی وب سایت قطعا مهمترین صفحه سایت شما است. این صفحه غالبا پر بازدید ترین صفحه در سایت می باشد. در مقایسه با سایر صفحات نیز صفحه اصلی معمولا بیشترین بک لینک را کسب می کند.

به صورت تئوری صفحات دارای میزانی از آتوریتی (اعتبار) هستند و با توجه به توضیحات گفته شده صفحه اصلی بیشترین آتوریتی را در بین صفحات غالبا داراست. بنابراین با لینک دادن مهمترین صفحات سایت در صفحه اصلی می توان از انتقال این آتوریتی اطمینان حاصل کرد.

غالبا در اغالب وب سایت ها مهمترین دسته بندی ها را در منوی اصلی قرار میدهند که حرکت هوشمندانه ایست. در حالت کلی با قرار دادن لینک مهمترین صفحات سایت به صورت محدود و طبیعی می توان اطمینان حاصل نمود که گوگل نیز متوجه این قضیه شده و اعتبار بیشتری برای آنها در نظر میگیرد.

توجه به فوتر سایت

به طور سنتی بسیاری از افراد با هدف ارتقا سئو، متن طولانی را درباره کسب و کار یا محصولاتشان در فوتر سایت قرار می هند. اما با بروزرسانی های اخیر گوگل چنین کاری به رتبه وب سایت آسیب میرساند. این مسئله بدین معنی نیست که شما قادر به ارتقا سئو با فوتر سایت نیستید، بلکه باید نگاه امروزی تری به آن داشته باشید.

انکر تکست لینک های فوتر را به گونه ای انتخاب کنید که محتوای متن صفحه آن قابل حدس باشد. همچنین در این قسمت می توانید به صفحات مهم و پر ترافیک وب سایت لینک دهید تا به راحتی در دسترس کاربران باشد، اما به هیچ وجه در این کار زیاده روی نکنید.

رفع خطاهای 404

خطای 404 زمانی مشاهده می شود که کاربر وارد صفحه ای شود که در حقیقت در وب سایت وجود ندارد. با استفاده از گوگل سرچ کنسول یا ابزارهای موجود در وب (یا سیستم های مدیریت محتوای خود) می توانید به این لینک ها و صفحات پی ببرید.

سپس پس از شناسایی آنها لینک ها را به صفحات مورد نظر خود ریدایرکت 301 کنید. در صورتی که منشا لینک های 404 وب سایت شماست، اقدام به تصحیح لینک های 404 پس از ریدایرکتشان کنید.

تولید محتوای ویدئویی

آیا می دانستید که 55% نتایج گوگل حداقل همراه با یک ویدئوست؟ کاربران ویدئوها را دوست دارند و موتورهای جستجو نیز علاقه مند به راضی کردن کاربرانشان هستند. بنابراین با ساخت و انتشار محتوای ویدئویی شانس وب سایت شما برای دیده شدن افزایش می یابد.

سایت های اشتراگ گذاری ویدئو مانند یوتیوب یکی از مکان های محبوب کاربران برای آپلود ویدئو است. در جهت بهینه سازی هر چه بهتر ویدئو ها در این وب سایت ها به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • عنوان ویدئو را متناسب با اصول سئو انتخاب نمایید. از کلمات کلیدی در ابتدای نام ویدئو استفاده کرده و آن را به گونه ای بنویسید که شرحی از موضوع ویدئو داشته باشد.
  • توضیحات ویدئو را از یاد نبرده و متنی متناسب با موضوع ویدئو برای کاربران فراهم کنید.
  • در صورت امکان انتخاب تصویر ویدئو، تصویر مناسبی را برای آن انتخاب نمایید. اگرچه ممکن است گوگل از این فاکتور در رتبه بندی ویدئوها استفاده نکند، اما این تصویر بر روی میزان کلیک کاربران موثر است.

یکی دیگر از نکات بهینه سازی ویدئو مخصوصا در حوزه های آموزش تولید ویدئوهای بلندتر است. ویدئوهای 15 تا 30 دقیقه ای برای موضوعاتی که نیاز به توضیح فراوان دارند می تواند نسبت به یک ویدئوی یک دقیقه ای بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

افزایش امنیت سایت با HTTPS

دیگر ترفند سئو افزایش امنیت سایت با پیاده سازی گواهینامه امنیتی SSL است. HTTPS نسخه امنتر پروتکل HTTP می باشد و در کنار SSL می تواند لایه ایمنی برای انتقال اطلاعات ایجاد کند. در این لایه امنیتی اطلاعات به صورت رمزنگاری شده منتقل می شوند و تجربه امنتری برای کاربران در هنگام کار با سایت ایجاد می کنند.

پروتکل HTTPS علاوه بر افزایش امنیت کاربران، مزایایی در حوزه سئو برای شما به همراه دارد. به عنوان مثال گوگل نسخه HTTPS وب سایت ها را ترجیح می دهد. از اکتبر سال 2017 گوگل در مرورگر کروم در وب سایت هایی که از پروتکل HTTPS استفاده نمی کنند، هشداری را به کاربران نمایش می دهد. این موضوع ممکن است که موجب ترغیب کاربران به ترک وب سایت شود.

یکی دیگر از مزایای استفاده از پروتکل HTTPS نمایش دقیق تر مرجع ترافیک در گوگل آنالیتیکس است. در وب سایت های با پروتکل HTTP، احتمال زیادی وجود دارد که ترافیک های دارای مرجع از نوع مستقیم شناسایی شوند. در وب سایت های با پروتکل HTTPS، دامین ارجاع دهنده ترافیک قابل مشاهده بوده و این گونه میتوان منابع ترافیکی سایت را به طور دقیق تری شناسایی کرد.

همچنین گوگل از پروتکل HTTPS به عنوان یکی از فاکتورهای سئو در الگوریتم خود نام برده است. چرا که موتورهای جستجو علاقه مند به نمایش وب سایت هایی در نتایج جستجو هستند که تجربه کاربری ایمنی را برای مخاطبین خود ایجاد می نمایند.

بهینه سازی نسخه موبایل سایت

گوگل سالهاست که وب سایت ها را به داشتن نسخه موبایلی خوب ترغیب می کند. از سال 2015 گوگل وب سایت هایی را که نسخه موبایل بهتری دارند، در نتایج جستجو بهتر نشان می دهد. البته این موضوع جای تعجبی ندارد، چرا که طبق مطالعات انجام شده توسط وب سایت BrightEdge، در حال حاضر بیش از 57% ترافیک وب از طریق دستگاه های موبایل ایجاد می شود.

در این راستا می توانید از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل استفاده کنید تا از نمایش صحیح وب سایت خود در دستگاه های موبایل اطمینان حاصل کنید.

در هنگام ساخت نسخه موبایل بهتر است از این موضوع آگاه باشید که ممکن است بین نتایج گوگل در جستجوی یک کلمه کلیدی در نسخه موبایل و دسکتاپ تفاوت هایی وجود داشته باشد. به همین دلیل بایستی نسخه موبایل به گونه ای طراحی گردد که محتوای آن برای صفحات کوچکتر موبایل بهینه است. محتوای نسخه موبایل بایستی در این صفحات خوانا بوده و اسکرول کردن به مطالب در آن ساده باشد. همچنین استفاده از تصاویر کوچکتر در نسخه موبایل نیز می تواند در افزایش سرعت سایت در دستگاه های موبایل تاثیر زیادی داشته باشد.

تجربه کاربری

  • دقت کنید که کار با منوی اصلی سایت آسان بوده و کاربران به راحتی به مهترین دسته بندی های آن دسته دسترسی داشته باشند. بهتر است که کاربران تنها با طی کردن یکی دو مرحله به صفحه مورد نظر خود برسند.
  • طراحی وب سایت خود را به گونه ای انجام داده که نسبتا ساده باشد. این موضوع شامل استفاده از فونت های خوانا، رنگ های مناسب و غیره می شود.
  • محتوای صفحات را به گونه ای بهینه سازی کنید که خوانایی بالایی داشته باشد. این مورد شامل استفاده از تیترها و دسته بندی های برای ساختار دادن به چندین محتوا است.

با استفاده از این  ترفندها می توانید در مدت زمان کمتری اقدام به سئو هر چه بهتر سایت کنید.