الگوریتم گوگل پاندا

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

الگوریتم گوگل پاندا در 23 فوریه 2011 راه اندازی شد و زمانی منتشر شد که کاربران از زیاد شدنِ محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو شکایت داشتند و هدف اصلی آن مقابله با اسپم است و همچنین بررسی کیفیت محتوا و شناسایی میزان رضایت کاربران از محتوای ایجاد شده در صفحات وب هست و با محتوای بی‌کیفیت و کپی شده از سایت های مختلف حساس است و سعی می‌کند سایت های که کیفیت محتوای بالایی دارند در نتایج جستجو بالاتر نمایش داده شوند.

عوامل موثر بر رتبه‌ بندی سایت‌ها بر اساس الگوریتم گوگل پاندا:

  • داشتن محتوای بی‌کیفیت و قدیمی
  • پایین بود سرعت لود سایت
  • افزایش نرخ خروج  (افزایش Bounce Rate)
  • استفاده از تبلیغات زیاد در سایت
  • استفاده زیاد از حد برچسب‌ها (Tags)
  • کپی کردن محتوای دیگر سایت ها
  • استفاده بسیار زیاد از کلمات کلیدی
  • وجود لینک های شکسته در سایت مانند خطای 404
  • استفاده از متاتگ ها و تگ‌های نامناسب در وب سایت
GooglePanda
GooglePanda

معیار های الگوریتم پاندا

محتواهای کم حجم

آن دسته از صفحاتی که دارای محتواهای کم بوده یا اینکه مشکلاتی در ارتباط با جلوگیری ار ربات گوگل برای بررسی محتواهای خود دارند، جزو دسته محتواهای کم حجم قرار می گیرند.

وب سایت های بلاک شده توسط کاربران

سایت هایی که کاربران انسانی به صورت مستقیم در نتایج جستجو بلاک کرده اند.

استفاده ناصحیح از عبارات کلیدی

در این دسته از محتواها، سعی شده است تا صفحه سایت مورد نظر، با استفاده از کلمات کلیدی خاصی، پر بشود یا اینکه برخی از عبارت های کلیدی از خزنده های گوگل مخفی بشوند.

محتوای دارای غلط املایی

یکی دیگر از ایراداتی که الگوریتم پاندا آن را هدف قرا می دهد داشتن غلط های نگارشی متعدد در متن است که می تواند برای کاربر گنگ و خسته کننده باشد.

محتوای نامرتبط

به محتواهایی گفته می شود که ارتباطی با کلمه کلیدی اصلی، عنوان و هر بخش دیگری از صفحه، نداشته باشند.

مزرعه محتوا

مزرعه محتوا به سایت هایی گفته می شود که تعداد بسیار زیادی محتوا تولید می کنند و در عین حال توجهی به کیفیت و ارزش این محتواهای تولید شده ندارند. در برخی موارد دیده شده است که وبمستر، از سایت های رقیب محتواهایی را کپی کرده و آن ها را مستقیما بدون هیچ تغییری در صفحه سایت خود قرار داده است.

نامیزان بودن تعداد تبلیغات نسبت به محتوا

در این دسته از محتواها، تبلیغات ارجعیت بیشتری نسبت به کیفیت و حجم محتوا دارد.

ارائه لینک های تبلیغاتی به تعداد زیاد

مجدداً باید بگوییم که هیچ نکته منفی در ارتباط با لینک های وب سایت شما که به سایت های دیگر داده شده است، وجود ندارد؛ اما محتوای شما باید علاوه بر لینک های تبلیغاتی، چیزی برای ارائه داشته باشد.

کمبود اعتبار

الگوریتم گوگل پاندا طریقه نگاه گوگل نسب به اعتبار وب سایت ها را به طور کلی تغییر داد. این مسئله با بروز رسانی های انجام شده مرتبط با الگوریتم پاندای گوگل، گسترده تر شده است.

محتواهای فریبنده

به محتواهایی گفته می شود که کاربران را فریب می دهد. به عنوان مثال، تولید تبلیغاتی که ظاهری مثل محتواهای اصلی وب سایت شما دارند، جزو این دسته قرار می گیرد.

لینک های فریبنده

به لینک هایی اطلاق می شود که کاربر را به آنچه که به دنبال آن است، نمی رساند.

چطور متوجه شویم که سایت ما توسط الگوریتم گوگل پاندا جریمه شده است؟

یکی از اصلی ترین نشانه های جریمه شدن توسط پاندا، افت شدید ترافیک در روزهاییست که آپدیت هایی برای این الگوریتم عرضه می شوند که این کاهش شدید می تواند تا ۸۰ درصد کاهش بازدید هم ادامه داشته باشد.. اما همیشه در ذهن داشته باشید که عوامل زیادی در کاهش ترافیک سایت موثرند. این مسئله می تواند علتی مانند حضور یک رقیب جدید داشته باشد که از شما جلو زده است. جریمه های دستی گوگل را چک کنید تا احیانا متوجه شما نشده باشد. تغییرات فصلی را نیز در نظر بگیرید، چون بسیاری از این تغییرات بر میزان فروش و ترافیک سایت تاثیرگذارند. گاهی آپدیت های دیگری نیز ممکن است عامل کاهش ترافیک سایتتان باشد.

Google-Panda
Google-Panda

چطور از جریمه کردن الگوریتم گوگل پاندا رهایی پیدا کنیم؟

در صنعت سئو اغلب گفته شده که خارج شدن از جریمه پاندا بسیار دشوار است. با این حال، مشکل اصلی پاندا با محتوای سایت شماست و رفع این مشکل در صفحات سایتتان می تواند قدم اول برای رهایی از جریمه پاندا باشد. برای گرفتن بخشش از گوگل کارهای زیر را انجام دهید:

در نتیجه اگر شما بتوانید مشکلات سایت خود را برطرف کنید، دیگر با جریمه مواجه نخواهید شد.

این مشکلات عبارتند از:

• حذف کردن مطالب پرتکرار

• برطرف کردن محتوای بی کیفیت و ایجاد محتوایی جذاب

• ممنوعیت ایجاد مزرعه محتوا

• بازنگری بر تعداد تبلیغات و لینک های صفحه وب

• ویرایش محتوای ارائه شده توسط کاربران سایت

به کارگیری نو ایندکس و نوفالو برای مسدود کردن جستجوی مطالب تکراری در موتور جستجو

• مطمئن شدن از مرتبط بودن مطالب وب سایت و عبارت جستجو توسط کاربر

در آخر لازم به ذکر است که اگر وب سایتی با محتوای ارزشمند تولید کنید ، شک نکنید گوگل پاندا شما را دوست خواهد داشت و شما بیش از نیمی از راه سئو سایت را رفته اید. در واقع مهم ترین مورد در سئو تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند می باشد. الگوریتم پاندا سایت را از لحاظ فنی برررسی نمی کند و فقط به تشخیص محتواهای کپی و بی ارزش می پردازد.