الگوریتم موبایل گدون گوگل چیست؟

موبایل گدون یکی از الگوریتم‌های گوگل است که هدف اصلی این الگوریتم بررسی وب سایت ها به جهت هم راستا شدن و هم خوانی با سیستم مرورگرهای موبایل و تبلت است،که اصطلاحاً به آن موبایل فرندلی (Mobile Friendly) می‌گویند.

تنها چیزی که می‌توانست طراحان و وبمستران را به ساخت سایت‌های موبایل فرندلی ترغیب کند، «به دست آوردن رتبۀ بهتر در نتایج جستجو» بود! بنابراین گوگل الگوریتم‌های جدیدی به نام موبایل گدون طراحی کرد. با  فعال شدن الگوریتم موبایل گدون سایت های که در طراحی خود از امکاناتی برای هم راستا شدن با موبایل و تبلت که به اصطلاح رسپانسیو گفته می‌شود استفاده نکرده باشند در رتبه‌بندی گوگل جایگاه خود را از دست خواهند داد.در حقیقت موتور جستجوی گوگل اهمیت ویژه ای به وبسایت های ریسپانسیو می دهد.

mobilegeddon
mobilegeddon

از طریق این سایت که توسط خود گوگل راه‌اندازی شده است می‌توانید Mobile Friendly سایت خود را چک نماید.

موبایل گدون چه مواردی را بررسی می کند

  • طراحی سایت به صورت ریسپانسیو یا واکنشگرا باشد
  • استفاده از ابعاد مناسب جهت همخوانی با صفحه نمایش موبایل کاربر تا نیازی به بزرگ نمایی صفحه وجود نداشته باشد.
  • عدم استفاده از ابزارهایی که برای موبایل و تبلت اهمیت و عمومیت ندارد (مثل استفاده از Flash)
  • قراردادن لینک ها با فاصله معقول بصورتی که کاربر به راحتی بتواند لینک مورد نظر خود را انتخاب کند.
  • استفاده از متن به نوعی که نیاز به بزرگ نمایی نداشته و قابل خواندن باشد.

سئو سایت برای الگوریتم‌های موبایل فرندلی

برای اینکه سایت شما از نظر الگوریتم‌های Mobile First Index و Mobilegeddon بهینه باشد، کافیست گوگل شما را به عنوان یک سایت رسپانسیو بشناسد. اگر در مرحله قبل سایت شما تایید شده، 80 درصد کار حل است

اگر وب سایت شما بصورت Mobile Friendly طراحی شده باشد می توانید منتظر افزایش رتبه بندی سایت خود در نتایج جستجو باشید در غیر اینصورت، سقوط رتبه در انتظار شماست.

ایندکس صفحات بهینه نشده برای موبایل

گفتیم که با فعال شدن این الگوریتم، ملاک اصلی گوگل نسخۀ موبایلی هر سایت‌ می‌شود. اما اگر یک سایت ریسپانسیو، چند صفحه بهینه نشده برای موبایل داشته باشد، تکلیف‌شان چیست؟ آیا آن‌ها ایندکس نمی‌شوند؟

گوگل در بعضی موارد خاص نسخۀ دسکتاپ سایت را ایندکس کرده و در نتایج رتبه بندی لحاظ می‌کند.

نکته مثبتی که در این الگوریتم وجود دارد، Real Time (بروز رسان) بودن آن است و این بدان معناست که اگر طراح وب سایت هنگام طراحی سایت و یا توسعه وب سایت، اقدام به ایجاد تغییرات در راستای همخوانی با موبایل در وب سایت خود کند، رتبه آن سایت بهبود خواهد یافت.

آیا سایت‌های غیرریسپانسیو از نتایج حذف می‌شوند؟

گوگل هیچ وقت در مورد حذف سایت‌های غیر ریسپانسیو از نتایج حرفی نزده است. اما با توجه به اهمیت بالای رفتار کاربران برای گوگل، احتمالاً به مرور شاهد کاهش رتبه و حذف سایت‌های غیر ریسپانسیو از نتایج جستجو باشیم.

نکته بسیار مهم: برای مقابله با این الگوریتم به هیچ وجه از نسخه موبایل به جای قالب واکنشگرا برای وب سایت خود استفاده نکنید. طراحان زیادی هستند که نمی خواهند نسخه اصلی سایت خود را تغییر و به قالب واکنشگرا تبدیل کنند و به جای آن، تصمیم به طراحی نسخه موبایل می گیرند و کاربران را به زیردامنه سایت خود منتقل می کنند. استفاده از این روش مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت که اولین و اصلی ترین مشکل، Duplicate Content است که از نظر گوگل اهمیت بسیار زیادی را داشته و مشکلات زیادی را برای وب سایت شما به همراه خواهد داشت.