الکسا و معیارهای رتبه بندی آن چیست؟

الکسا یک وب سایت آنالایز کننده ترافیک وب سایت ها است و وب سایتها را بر اساس تعداد بازدید کاربران رتبه بندی می کند. الکسا یکی از وب سایت های وابسته به کمپانی بزرگ آمازون می باشد که کار خود را از سال ۱۹۹۶ آغاز کرد و روز به روز گستره فعالیت ها و خدمات خود را در زمینه اینترنت افزایش داد. این سایت که با آدرس اینترنتی https://www.alexa.com شناخته می شود ، سرویسی است که رتبه بندی وب سایت های اینترنتی را به عهده دارد.

الکسا توسط دو توسعه دهنده وب به نام های Brewster Kahle و Bruce Gilliat تاسیس و به مرور زمان تبدیل به مرجعی برای رتبه بندی سایت های اینترنتی تبدیل شد. این سایت یک تولبار به نام Alexa toolbar را در اختیار کاربران قرار می دهد این نوار ابزار کمکی که بر رو مرورگرهای گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس نصب می گردد ، می تواند اطلاعات دقیقی از تعداد کاربران ، ورودی های سایت ، مدت زمان حضور کاربران و … را به صورت دقیق تری در اختیار الکسا قرار دهد. این اطلاعات از جمله عواملی هستند که در رده بندی وب سایت ها موثر می باشند.

ALEXA
ALEXA

رتبه الکسا تا چه حد اهمیت دارد و دقت آن چقدر است؟

برخی از وب مستر ها معتقدند که رتبه بندی های الکسا الزاما بر اساس امار های دقیق نیست و الکسا برای این رتبه بندی ها از محاسباتی فرضی و احتمالی را در نظر می گیرد، چرا که الکسا برای جع آوری اطلاعات از تولباری استفاده می کند که پیشتر اشاره کردیم.

روش دومی که برای جمع آوری اطلاعات و بررسی دقیق وبسایت وجود دارد این است که یکی از پلان های ارائه شده توسط الکسا را خریداری و سایتتان را در الکسا ثبت کنید. بعد از این کار الکسا یک کد اسکریپت مخصوص در اختیار شما می گذارد تا آن را در قسمت Head سایت خود قرار دهید. پس از انجام این کار الکسا سایت شما را یک بررسی کلی می کند و ورودی های سایت شما را با دقت خاصی ثبت می نماید، با وجود این مسئله الکسا می تواند به طور دقیق تر بهبود رتبه الکسا سایت شما را محاسبه کند.

معیار های الکسا برای رتبه بندی سایت ها چیست؟

ترافیک سایت

یکی از فاکتور هایی که باعث موفقیت و به درامد رسیدن یک سایت می شود ترافیک آن است. اگرچه ترافیک وبسایت با تعداد کاربرانی که از سایت بازدید می کنند رابطه مستقیم دارد اما ترافیک وبسایت یک مفهوم گسترده تر از این حرف هاست و تنها به تعداد بازدیدکنندگان خلاصه نمی شود. ترافیک سایت در واقع اطلاعاتی است که بین کاربران و وب سایت مبادله می شود. پس یکی از راه های بهبود رتبه الکسا این است که ترافیک سایتتان را بهتر کنید.

مدت زمان حضور کاربر

این که کاربران چه مدت زمانی را در سایت شما سپری می کنند نیز مهم است، الکسا اهمیت زیادی برای این موضوع قائل می شود و برای آن رتبه بالاتری در نظر می گیرد.

تعداد صفحات مشاهده شده توسط هر کاربر

اگر سایت جذاب و کاربر پسندی داشته باشید کاربران برای خواندن صفحات دیگر سایتتان نیز رغبت پیدا خواهند کرد، این مسئله می تواند به عنوان یک المان مثبت در بررسی های الکسا قلمداد شود. الکسا یک برایند از متن شما خواهد کرد و حدس می زند که خواندن متن شما چند دقیقه طول می کشد، سپس دقایقی که مخاطب در صفحه آن مطلب بوده است را بررسی می کند و اگر از آن تایم حد قابل توجهی کمتر باشد امتیاز منفی به حساب می آورد.

بانس ریت Bounce Rate

نسبت تعداد کاربرانی که چند ثانیه پس از ورود به یک صفحه از سایت خارج می شوند به کل کاربران، بانس ریت نام دارد. هر چه بانس ریت یک سایت پایین تر باشد حاکی از عملکرد بهترآن سایت در تشویق کاربران برای مشاهده صفحات دیگر خود است. بانس ریت بالا یکی از فاکتور های منفی در رتبه بندی الکسا به حساب می آید.

ورودی از موتورهای جستجو

تعداد بالای ورودی از موتور های جستجو به ویژه گوگل یکی از بهترین فاکتور هایی است که می تواند رتبه سایت شما را در الکسا بهبود ببخشد. البته این را به خاطر داشته باشید که رتبه الکسا هیچ تاثیری در صفحه نتایج گوگل نخواهد داشت یعنی هر چه رتبه شما در الکسا هم خوب باشد ممکن است در صفحه نتایج گوگل در جایگاه مطلوبی قرار نگیرید.

بک لینک از سایت های معتبر

بک لینک یکی از مقوله هایی است که هم در سئو و هم در رتبه بندی آلکسا اهمیت بسیار زیادی دارد، بحث بک لینک سازی است. بک لینک گرفتن از سایت های بزرگ و معتبر نه تنها باعث بهبود رتبه در صفحه نتایج جستجوی گوگل خواهد شد بلکه رتبه الکسا شما را نیز کاهش خواهد دارد. میزان این تاثیرگذاری بسته به تعداد کاربرانی است که از طریق لینک ها وارد سایت شما می شوند، هر چه تعداد کاربران بیشتر باشد میزان تاثیر گذاری آن روی رتبه الکسا شما بیشتر خواهد بود.