آتوریتی چیست ؟

در بین میلیون ها سایت اینترنتی که وجود دارند، باید روش یا روش هایی باشند که مقایسه ای را از نظر کیفیت بین آنها انجام داد. شرکت های مختلفی اقدام به توسعه یک چنین سیستم هایی کردند که برخی از آنها خیلی معروف شدند. یکی از آنها آتوریتی یا Authority به معنای اعتبار است. اعتبار یا آتوریتی یک سایت یا دامنه، عددی از ۰ تا ۱۰۰ است که هر چقدر این عدد بزرگ تر باشد، نشان از اعتبار یا همان آتوریتی بالاتر آن سایت است. این سیستم توسط سایت moz.com ساخته شده و به تمامی سایت ها یا همان دامنه های آنها، یک اعتبار اختصاص می دهد. حالا از این اعتبار برای مقایسه بین سایت های مختلف و حتی برای بهبود سئوی یک سایت استفاده می گردد.

seo
seo

انواع آتوریتی

آتوریتی دو نوع کلی دارد که یکی آتوریتی دامنه (Domain Authority) و دیگری آتوریتی صفحه (Page Authority) است. که به ترتیب به آنها DA و PA هم گفته می شود. آتوریتی دامنه، اعتبار کل سایت است، که به عبارتی دیگر اعتبار صفحۀ اصلی سایت است که معمولاً صفحات اصلی هر سایتی اعتبار بیشتری دارد. اما آتوریتی صفحه یا PA به طور اختصاصی اعتبار یک صفحه را نشان می دهد.

پیج آتوریتی Page Authority چیست؟

پیج آتوریتی یک معیار برای سنجش رتبه سایت است که بسته به معیارهایی نمره ای از صفر تا صد برای صفحه شما مشخص می کند. منظور از پیج آتوریتی این است که هر صفحه شما در اینترنت چقدر محبوبیت دارد؟! این محبوبیت اغلب از نظر محتوا، بازدید کاربران و تعداد انتشار صفحه مشخص می گردد. در ادامه بیشتر در خصوص معیارهای آتوریتی صحبت خواهیم کرد. باید توجه داشته باشید که نمره آتوریتی صفحه اصلی شما با دیگر صفحات متمایز است.

دامین آتوریتی Domain Authority چیست؟

دامین آتوریتی دقیقا همانند پیج آتوریتی است با این تفاوت که فقط اعتبار دامنه را ملاک قرار می دهد. دامین آتوریتی نیز نمره ای از صفر تا صد را شامل می شود، اغلب دامین آتوریتی از پیج آتوریتی نمره ی بیشتری را دارد.

معیار آتوریتی توسط سایت MOZ.com معین می شود. معیار آتوریتی نشان دهنده ی این است که یک وب سایت با صفحه مورد نظر خود می تواند جایگاه بهتری در موتورهای جستجو داشته باشد. فرض کنید شما یک صفحه در خصوص سئو سایت دارید. شما در جستجوی این کلمه در صفحه اول لینک هشتم هستید. اگر بخواهید به جایگاه بالاتری برسید باید آتوریتی صفحه خود را نسبت به ۷ لینک بالاتر بهتر نمایید.

آتوریتی دامنه و آتوریتی صفحه با هم متفاوت است و در زمان استعلام هر کدام از آنها که مربوط به یک دامنه می شوند، عددهایی متفاوت بر گردانده می شود. به این دلیل که یک دامنه معمولاً احتمال بیشتری برای گرفتن رتبه در صفحه نتایج موتور جستجو دارد. اما صفحات داخلی به طور خاص این احتمال را کمتر دارند.

چند نکته در خصوص آتوریتی

  • سایتی که آتوریتی آن بالاتر باشد از نظر گوگل محبوب تر است و جایگاه بهتری در جستجوها خواهد داشت.
  • افزایش آتوریتی سایت در ابتدا کاری آسان و ازنمره ۴۰ به بعد کاری بسیار سخت و زمان بر خواهد بود.
  • معیار اصلی در آتوریتی بیشتر دامین آتوریتی است تا پیج آتوریتی، این به این دلیل است که صفحه اصلی هر سایتی مهمترین صفحه آن است.
  • آتوریتی نمره ای بین ۱ (بدترین نمره) تا ۱۰۰ (بهترین نمره) است خالی از لطف نیست.
  • نمره آتوریتی توسط الگوریتمی که شرکت موز آن را تهیه کرده بدست می آید.
  • نمره آتوریتی نمایانگر قدرت دامنه و صفحه به منظور قرارگیری در صفحات اول موتورهای جستجو کاربرد دارد.
  • هر چه آتوریتی سایت بالاتر باشد امکان قرار گرفتن مطلب شما در صفحه اول جستجو بیشتر است.
  • کسب نمرات ۱۰ تا ۳۰ بسیار عادی است.
  • رتبه های ۴۰ تا ۵۰ رتبه های خوب و رتبه های ۵۰ تا ۶۰ رتبه هایی عالی محسوب می شود.
  • رتبه های بالای ۷۰ رتبه هایی فوق العاده هستند.
  • برای سنجش میزان آتوریتی یک سایت می توانید به لینک به لینک Moz Open Site Explorer مراجعه کنید و با زدن آدرس مورد نظر نمره ی آتوریتی آن را مشاهده فرمایید.

برای بالا بردن آتوریتی چه کار باید کرد؟

بک لینک به سایت

در این معیار لینک هایی که به دامنه شما داده می شود مورد بررسی قرار می گیرد. معیار بک لینک ها هم بر اساس تعداد صفحاتی است که به شما لینک داده شده، هم مربوط به تعداد دامنه هایی است که به شما لینک داده اند. به طور کلی در بک لینک هایی که میگیرد از نظر آتوریتی موارد زیر مهم هستند:

  • تعداد صفحاتی که از یک دامنه به شما لینک داده اند
  • تعداد دامنه هایی که به شما لینک داده اند
  • فالو و یا نوفالو بودن لینک هایی که به سایت شما داده می شود
  • آتوریتی صفحات و دامنه هایی که به شما لینک داده اند (Moz Rank , Moz Trust)

Moz Rank و Moz Trust معیاری برای تشخیص کیفیت بک لینک های سایت هستند.

محتوا سایت

محتوا یکی از مهمترین عوامل در سئو سایت است. شما با محتوا است که مخاطبین را به سایت خود جلب می کنید و بازدید سایت خود را افزایش می دهید. حال اگر کیفیت محتوای شما مناسب باشد کاربران زمان بیشتری را در سایت شما می گذرانند و این عامل (مدت زمانی که یک کاربر در سایت شما می گذراند) یکی از مهمترین فاکتورهای سئو و آتوریتی است.

سیگنال شبکه های اجتماعی

گوگل از میزان انتشار یک مطلب در شبکه های اجتماعی متوجه می شود که یک مطلب چقدر از نظر کاربران مفید است. این انتشار ها باعث می شود از نظر موتورهای جستجو مطلب مهمتر به نظر برسد. موز هم از همین سیگنال ها استفاده می کند تا آتوریتی یک صفحه را مشخص نماید.

سئو سایت

اینکه سایت شما چطور سئو شده باشد روی نمره ی آتوریتی شما تاثیر می گذارد. پس سعی کنید سایت خود را با روش سئو کلاه سفید بهینه سازی کنید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

نتیجه گیری

هر روز در خصوص شغل و کسب و کارتان مقاله درست کنید. مقاله ها را در شبکه های اجتماعی مختلف انتشار دهید. سعی کنید گروه های کاری در شبکه های اجتماعی درست کنید و دوستانتان را به آنجا دعوت کنید و با انتشار مطالب سایتتان از آنها بخواهید در خصوص مقالات رای دهند.